Persbericht: Nieuwe eigenaar HortiMaX gaat reorganiseren en investeren

Pijnacker, 21 december 2011

De Ridder Groep, sinds oktober dit jaar eigenaar van de HortiMaX Groep, heeft vandaag een reorganisatie bij de groep aangekondigd. Als gevolg daarvan verdwijnen vijftien arbeidsplaatsen en worden enkele verkoopkantoren gesloten of afgestoten. Volgens de directie van Ridder zijn de maatregelen nodig om de groep door de periode van laagconjunctuur heen te loodsen. Tegelijk wil Ridder investeren in internationalisering, innovatie en systeemintegratie.

De reorganisatie binnen HortiMaX betekent onder meer het vertrek van elf medewerkers in Nederland en vier in België. Aanleiding zijn de matige vooruitzichten voor de Nederlandse en Belgische glastuinbouw, waar HortiMaX als toeleverancier voor de kassenbouw met name actief in is. ‘In de samenwerking met Ridder richten we ons nu op versterking van onze internationale positie’, zegt algemeen directeur Albert ‘t Hart. ‘Dat noodzaakt ons om te investeren in productontwikkeling en systeemintegratie, maar ook in dealer support en after sales support.’

Lean and mean
De winst van HortiMaX staat sinds 2009 onder druk. In 2010 en de eerste kwartalen van 2011 werden de cijfers enigszins geflatteerd doordat het voormalige moederconcern een groot deel van de kosten niet doorbelastte. Voor de nieuwe eigenaar is die maskerade niet langer houdbaar. ‘We beseffen dat de reorganisatie voor de medewerkers een verrassing is’, zegt ’t Hart. ‘Maar er is geen andere alternatieve route. HortiMaX is een mooi bedrijf met veel kennis en een goed product. De Ridder Groep pleegt een kapitaalinjectie om de plannen van HortiMaX te faciliteren. Maar in de huidige moeilijke markt moet onze organisatie lean and mean zijn. We moeten in de juiste ontwikkelingen investeren.’

Nieuwe verkoopkantoren
In de Benelux blijft het investeringsniveau in de glastuinbouw de komende twee jaar nog laag, verwacht ’t Hart. Met ingang van het eerste kwartaal van 2012 past HortiMaX daarom ook de structuur van verkoop- en distributiepunten aan. ‘We sluiten ons verkoopkantoor in België en brengen ons verkoopkantoor in Engeland onder bij een van onze dealers. Daarnaast streven we ernaar om samen met Ridder Drive Systems onze internationale service en support dichter bij de klanten te vestigen. Naast onze verkoop- en ondersteuningskantoren in Frankrijk en Spanje gaan we ook kantoren openen in Canada, de Verenigde Staten, Mexico en Turkije. Zo hopen we onze lokale dienstverlening in de veelbelovende regio’s in het buitenland de komende jaren verder uit te breiden.’
 

Upcoming events

BEURZEN

2018

SIVAL 
16-18 januari
Angers, France

IPM Essen
23-26 januari
Essen, Germany

Fruit Logistica
7-9 februari
Berlin, Germany

HortiContact
20-22 februari
Gorinchem, The Netherlands

GreenTech
12-14 juni
Amsterdam RAI, The Netherlands